Sistemul digestiv – partea I

Distribuie acest post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp

Stiai ca 75% din functia imunitara a organismului este asigurata de intestin?

Dap, chiar asa este. Sanatatea incepe din intestin.

 

Sistemul digestiv este poarta catre sanatatea noastra. Este un sistem complex si include mai multe parti ale organismului nostru, care sunt implicate in digestie:

  • gura
  • esofagul
  • stomacul
  • intestinul subtire
  • intestinul gros (colonul)
  • anusul
  • vezica biliara
  • ficatul
  • pancreasul
  • sistemul nervos
  • sistemul imunitar
  • trilioanele de bacterii care traiesc in sistemul nostru digestiv, dar si in alte parti ale corpului.

In cazul in care oricare dintre aceste parti ale sistemului digestiv nu functioneaza corect, se deregleaza intregul sistem – si apar simptomele, drept rezultat.

Care sunt, asadar, semnele unei bune functionari ale sistemului digestiv?

  • te simti bine dupa ce mananci, energic
  • ai unul pana la trei scaune pe zi, solide si bine formate
  • nu ai gaze, balonari, crampe sau dureri dupa ce mananci
  • nu ai observat in scaun alimente nedigerate
  • nu ai nevoie de medicamente
  • nu suferi de reflux gastroesofagian sau de reflux acid.

In concluzie, te simti bine si energic, dupa fiecare masa. Nu gaze, crampe, dureri de stomac, greata, somn dupa masa si altele.

In multe cazuri, o proasta functionare a sistemului digestiv duce si catre alte simptome, pe care nici nu ni le imaginam ca ar fi putea fi de la digestie.

Cateva simptome ar fi:

  • acnee
  • anxietate
  • artrita
  • astm
  • boli autoimune
  • ragaituri
  • balonare
  • dezechilibru al glicemiei
  • cancer
  • sindromul oboselii cronice
  • constipatie (mai putin de un scaun pe zi)
  • depresie
  • diaree (scaune moi)
  • dificultati de concentrare
  • ameteala
  • epuizare
  • boli frecvente
  • dureri de cap
  • arsuri in capul pieptului
  • dezechilibru hormonal
  • infertilitate
  • insomnie
  • spasme intestinale
  • ciclu neregulat
  • dureri articulare
  • greata si varsaturi
  • gaze
  • alergii de sezon
  • iritatii ale pielii, eczema, urticarie, rozacee
  • dureri de stomac
  • nas infundat
  • dezechilibru tiroidian
  • cresteri in greutate, dificultati de a scadea in greutate

Si lista poate continua :).

Acum ne intrebam, cum functioneaza digestia?

  1. Vezi si mirosi mancarea, declansand actiunea glandelor salivare
  2. Glandele salivare produc saliva
  3. Enzimele din saliva descompun cardohidratii simpli (prezenti in alimentele care contin amidon).
  4. Mesteci mancarea, sfaramand-o in fragmente mai mici.
  5. Inghiti bolul alimentar, care aluneca de-a lungul esofagului si patrunde in stomac.
  6. Diverse substante chimice, mai ales acidul clorhidric, descompun, in continuare, alimentele.
  7. Alimentele intra in sistemul subtire, unde are loc cea mai mare parte a digestiei.
  8. Intestinul subtire secreta, de asemenea, hormoni, care semnaleaza pancreasului, ficatului si vezicii biliare sa intervina si ele sa isi joace rolul in digestie.
  9. Fibrele insolubile si apa merg in intestinul gros, pentru absorbtia finala.
  10. Toate resturile sunt eliminate prin anus.

Dupa cum sigur ai observat din descrierea de mai sus, sunt cateva lucruri gresite pe care le facem:

  • nu consumam alimente necesare organismului nostru: cat mai naturale, aproape crude sau foarte putin gatite. Legume, fructe, frunze, seminte, nuci, leguminoase, crucifere.
  • nu mancam crud pentru a beneficia de enzimele vegetale (si nu uita ca enzimele din plante se distrug cand le preparam termic)
  • nu mestecam corespunzator: mancarea ar trebui sa plece din gura spre esofag ca o pasta, nicidecum sfaramata in 3-4 si aruncata in stomac. Stomacelul nostru nu are dinti 🙂
  • acidul clorhidric se dilueaza daca bem apa in timpul mesei sau dupa masa. De preferat ar fi sa bem apa cu cel putin 10 minute inainte de masa sau sa lasam sa treaca pe putin 30 minute dupa masa pentru ca acizii din stomac sa isi faca treaba si sa digere corect alimentele
  • nu tinem cont de timpul de digestie al alimentelor si, drept urmare, avem tot timpul stomacul plin.
  • nu tinem cont de combinarea alimentelor, astfel incat digestia sa functioneze in timp util
  • nu consumam fibre destule: legume si fructe crude, frunzele sunt pline de fibre (orodusele animale nu au deloc fibre)

In articolul urmator voi prezenta cateva recomandari pentru o functionare corecta a sistemului digestiv.

Sanatatea incepe din colon.

Aboneaza-te la Newsletter

Fii la curent cu cele mai noi stiri vegane.

Exploreaza mai mult

Rețete

Sos italian

Timp de preparare: 10 minute Dificultate: usor Portii: 2-3 portii Ingrediente: 5 catei usturoi 2 cepe 4 rosii 1 lg ulei masline 1 foaie dafin

Rețete

Sandvis de mere cu unt de arahide

Timp de preparare: 10-15 minute Dificultate: usor Portii: 2-3 portii Ingrediente: 300gr arahide crude decojite 1/2 lgt sare grunjoasa 3 lg ulei masline 3 mere

Ai nevoie de sfaturile unui Nutritionist?