Mic dicționar de nutriție

Distribuie acest post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp

Carbohidrati, proteine, lipide, glucide, enzime…?

De multe ori ne-am intrebat care este semnificatia acestor cuvinte atat de folosite in cartile de sanatate, pe etichetele produselor alimentare, la televizor. Dar ce inseamna toate acestea pe intelesul nostru?

Am facut o lista de cateva cuvinte si explicatia lor intr-un mod mai simplu.

Proteine

Proteinele sunt hrana care ne cladeste. Sunt esentiale pentru crestere, dezoltare si intretinere, fiind parte componenta a majoritatii tesuturilor: muschi, ficat, plamani, creier si multe altele.

Ele pot fi proteine animale si proteine vegetale.

Faptul ca proteinele se obtin doar din produse animale este un mit, proteinele se pot obtine si din legume, leguminoase, cereale, nuci si seminte.

Aminoacizi

Digestia descompune proteinele din alimente in parti mai mici, aminoacizi, care, recombinate de organismul nostru, formeaza noi proteine necesare vietii umane.

Carbohidrati (glucide/zaharuri)

Carbohidratii sunt principala sursa de energie din organism. Sunt alimentele primare care produc energie si caldura in corp.

Ei sunt de doua feluri, simpli si complecsi.

Carbohidratii simpli sunt alcatuiti din molecule simple care se descompun usor, iar sangele primeste rapid zaharul.

Carbohidratii simpli se gasesc in abundenta in alimentele extrem de procesate si, in aceasta situatie, nu au valoare nutritionala. Acestia sunt prezenti in pizza, ciocolata, zahar rafinat, bomboane, cereale, etc. Zaharul este cea mai simpla forma de carbohidrati simpli. Zaharul prezent in fructe se numeste fructoza, cel din zaharul de masa se numeste sucroza, iar cel din lapte este denumit lactoza.

Carbohidratii complecsi ajuta organismul sa faciliteze digestia, sa reduca stresul, sa ofere o buna functionare a creierului, sa asimileze fibre sanatoase, cat si la un somn mai bun.

 

Grasimi (lipide)

Grasimile sunt sursa cea mai concentrata de energie din dieta noastra. Ele sunt folosite ca sursa de energie cat si pentru construirea structurilor moleculare.

Ele se impart in trei categorii:

Grasimile saturate, de obicei de origine animala, tind sa mareasca valoarea colesterolului.

Grasimile nesaturate nu influenteaza valoarea colesterolului din sange. Numite si grasimi bune, ajuta organismul sa reduca valorile excesive de colesterol.

Grasimile polinesaturate sunt de origine vegetala sau furnizate de peste, cu conditia sa nu fie supuse unor temperaturi inalte. Trebuie sa le consumam practic crude pentru a fi cu adevarat sanatoase.

Vitamine

Vitaminele sunt anumite substante organice, notate cu litere din alfabet, care sunt cerute de corpul nostru in cantitati amanuntite pentru a mentine cresterea si metabolismul normal. Spre deosebire de proteine, grasimi sau carbohidrati, vitaminele nu furnizeaza energie si nu servesc drept materiale de constructie. Functia lor este reglementarea proceselor fizice.

Minerale

Mineralele sunt in majoritate substante anorganice. Ele reprezinta aproximativ 5% din greutatea totala a corpului nostru si se gasesc in cea mai mare parte a scheletului nostru. Mineralele si micromineralele sunt esentiale pentru viata.

Macrominerale

Macromineralele sunt elementele de care un adult are nevoie in cantitati mai mari de 100 mg pe zi. Acestea se implica in principal in structura (oase si celule). Aceste minerale sunt calciu, fosfor, magneziu, sodiu, potasiu şi clor

Oligoelemente

Oligoelementele sunt mineralele necesare organismului in cantitati de 1-100 mg/zi. Ele sunt : fier, zinc, cupru, seleniu, crom, mangan, molibden, iod, fluor, cobal.

Enzime

Enzimele sunt molecule de proteine, cu un rol principal de catalizator, mai exact au rolul de a accelera si precipita sute si mii de reactii biochimice din organism, controland astfel procesele vitale care au loc in organism.

Enzimele sunt foarte sensibile la caldura: la peste 47 grade Celsius se distrug majoritatea enzimelor din alimente!

Fibre alimentare

Fibrele sunt substante care se gasesc numai fructe, legume si cereale. Nu vom gasi niciodata fibre in produsele de origine animala (carne, oua, lapte, peste etc.)

Stomacul nostru nu poate digera sau absorbi fibrele, insa ele sunt deosebit de importante pentru sanatate, intrucat ajuta tranzitul interstinal, previn si amelioreaza constipatia, reduc riscul de diabet si boli de inima.

Calorii

Caloria este unitatea de masura care indica valoarea energetica a alimentelor si necesitatile energetice ale organismului.

Alimentele care produc energie, respectiv calorii, sunt: grasimile (in medie de aproape 9/gram), carbohidratii si proteinele (circa 4/gram).  Fibrele, vitaminele, mineralele si apa nu sunt sursa de energie.

Lipide = grasimi

Glucide = zaharuri = carbohidrati

Saruri minerale = minerale

Aboneaza-te la Newsletter

Fii la curent cu cele mai noi stiri vegane.

Exploreaza mai mult

Rețete

Sos italian

Timp de preparare: 10 minute Dificultate: usor Portii: 2-3 portii Ingrediente: 5 catei usturoi 2 cepe 4 rosii 1 lg ulei masline 1 foaie dafin

Rețete

Sandvis de mere cu unt de arahide

Timp de preparare: 10-15 minute Dificultate: usor Portii: 2-3 portii Ingrediente: 300gr arahide crude decojite 1/2 lgt sare grunjoasa 3 lg ulei masline 3 mere

Ai nevoie de sfaturile unui Nutritionist?