Ce înseamnă să mănânci sănătos?

Distribuie acest post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp

Primul articol pe care ti l-am pregatit este despre sanatate: de ce-ul din spatele mancarii sanatoase si, mai ales,  ce inseamna sa mananci sanatos?

Peste tot auzim sa mancam sanatos, sa traim intr-un mediu curat, sa bem apa de calitate, dar ce presupune acest lucru? 

 

De multe ori mancam prost datorita gustului: pentru a ne satisface papilele gustative (chiar daca stim ca nu este sanatos), pe fond emotional (atunci cand suntem stresati, tristi) sau datorita lipsei timpului, cand mancam pe fuga.

Dar daca ne gandim la beneficiile unui stil de viata sanatos si avem o gandire pe termen mai lung, realizam ca mancarea nesanatoasa ne costa timp din viata noastra si la un moment dat, chiar si durere.

Eu merg pe premiza preventiei, de ce sa imi fac rau singura?

Cateodata cunoastem informatia, dar nu o constientizam. Nu intotdeauna facem legatura intre mancare si boli.

 

Ar trebui sa ne privim corpul ca o masina: cu cat ii oferim “combustibil” de calitate, cu atat va functiona mai bine si mai mult. 

Cateva dintre beneficiile unui stil de viata sanatos:

  • vei avea mai multa energie
  • vei descoperi mai multe gusturi, pe care cu siguranta le vei iubi
  • vei arata mai bine si pielea va fi mai radianta
  • vei fi mai sanatos
  • sistemul imunitar va fi mai puternic
  • scad sansele de a te imbolnavi
  • iti vei prelungi viata

Asadar, ce inseamna sa mananci mai sanatos?

  • sa mananci atat cat iti trebuie. De multe ori, infulecam mai mult decat are nevoie organismul. Acest lucru ingreuneaza digestia si putem in functiune mai multa energie decat ar fi necesar.
  • sa mananci pe fuga/stresat. Atunci cand suntem stresati, digestia nu functioneaza cum ar fi normal. De preferat este sa te linistesti putin inainte de a manca, poti medita 2 minute, sa iti elibereze gandurile sau spune o rugaciune
  • sa iei micul dejun. Micul dejun este cea mai importanta masa a zilei, asa ca ar fi bine sa mananci produse cu un continut ridicat de substante benefice pentru organism si sa nu sari peste el
  • sa mananci curat, fara chimicale: pesticide, e-uri alimentare. Mananca produse naturale sau chiar bio. Evita alimentele procesate care au un sir lung de ingrediente si denumiri pe care abia le poti citi
  • sa mananci produse de sezon. Sunt coapte, autohtone, iar preturile sunt mai mici. Organismul este obisnuit sa manance produse de sezon.
  • sa bei apa dimineata, inainte de orice. Unul – doua pahare de apa curata te vor hidrata si vei incepe ziua cu un obicei prin care corpul iti multumeste
  • sa mananci produse cu continut ridicat de substante benefice: aici includem multe legume, fructe proaspete, nuci, seminte, leguminoase. 
  • sa combini corect alimentele. Este o intreaga poveste chimica in stomacul nostru, din acest motiv este bine sa evitam alimentele care nu se potrivesc: carne cu cartofi si paine, orez cu carne, cartofi cu paine, legume cu fructe. Si cea mai mare problema a balonarii: sa mancam fructe dupa masa. Ele vor fermenta in intestin si ne vom simti obositi si balonati.
  • sa mananci diversificat. In ziua de azi mancam doar cateva feluri de mancare: burgeri, pizza, paste, sarmale, sandivisuri etc. Dar organismul are nevoie de mult mai multe alimente, asa ca ofera-i un platou diversificat de alimente, in special fructe si legume.
  • sa mananci cand ti-e foame. De obicei mancam cand ne este sete de fapt (putem verifica daca ne este foame sau nu band un pahar de apa cu 10 minute inainte de masa – daca ne este inca foame – putem manca) sau pe fond emotional. 
  • sa mananci alimente care iti priesc tie. Organismul iti da semne atunci cand un aliment nu este potrivit pentru tine: te balonezi de la el / te doare burta / simti furnicaturi pe limba / creste pulsul dupa ce l-ai consumat. Fii atent la semnele oferite de organism si incearca sa eviti alimentele care nu iti priesc.
  • sa nu bei apa in timpul mesei. De preferat este sa bei apa cu 30 minute inainte de masa – apa in timpul sau dupa masa va dilua acidul gastric si digestia va fi mult mai lenta

In concluzie, cum ne dam seama daca ce am mancat a fost bine? Dupa ce terminam masa ar trebui sa ne simtim energizati si nu obositi. Mancarea este combustibilul nostru pentru energie si nicidecum nu ar trebui sa ni se faca somn sau rau dupa masa. 

Analizeaza-te o saptamana sa vezi cum te simti dupa fiecare masa si iti vei da seama daca ai mancat bine sau nu pentru sanatatea ta. Daca te simti energic, noteaza ce ai mancat si repeta. Vezi ce alimente priesc organismului tau. Daca te simti letargic, vezi ce anume ai mancat si incearca sa eviti (poate fi combinarea alimentelor, apa bauta in timpul mesei, fructe dupa masa, produse procesate etc).

 

Sanatatea este cel mai important aspect din viata noastra si credem ca ni se cuvine, iar bolile sunt cazute din cer. In realitate, sanatatea este ceva de care trebuie sa avem grija pe tot parcusul vietii.

Aboneaza-te la Newsletter

Fii la curent cu cele mai noi stiri vegane.

Exploreaza mai mult

Rețete

Sos italian

Timp de preparare: 10 minute Dificultate: usor Portii: 2-3 portii Ingrediente: 5 catei usturoi 2 cepe 4 rosii 1 lg ulei masline 1 foaie dafin

Rețete

Sandvis de mere cu unt de arahide

Timp de preparare: 10-15 minute Dificultate: usor Portii: 2-3 portii Ingrediente: 300gr arahide crude decojite 1/2 lgt sare grunjoasa 3 lg ulei masline 3 mere

Ai nevoie de sfaturile unui Nutritionist?