Alimente care reduc stresul

Distribuie acest post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on twitter
Share on whatsapp

Organismul nostru raspunde la stres prin sporirea cantitatii de hormoni ai stresului, produsa de glandele suprarenale, iar acesti hormoni sunt responsabili pentru cele mai multe dintre simptomele asociate cu stresul: cresterea tensiunii, tensiune musculara, dereglari digestive etc.

In acelasi timp, producerea mult crescuta de hormoni ai stresului de glandele suprarenale poate cauza deficiente nutritionale si o extenuare a acestor glande. In aceasta situatie, este afectata reactia dumneavoastra la stres, fapt care duce la o stare de oboseala cronica si la anxietate.

Datorita rolului extrem de important ai glandelor suprarenale in nutritia adecvata a organismului si reactia la stres, alimentele bogate in substante nutritive care ajuta functia suprarenala sunt extrem de benefice pentru reducerea stresului.

  • Telina – un vechi remediu popular pentru scaderea tensiunii arteriale. Compusii care intra in compozitia telinei scad concentratia de hormoni ai stresului, care provoaca vasoconstructie. Telina contine substante nutritive care linistesc, inclusiv niacinimide. O tulpina de telina consumata inainte de culcare va poate da un somn linistit. Atentie insa, daca aveti in general tensiune arteriala mica (sub 11) evitati telina.

 

  • Semintele de floarea soarelui. Acestea reprezinta nu numai o sursa bogata in potasiu, ci si in complexul de vitamine B (in special B6 si acid pantotenic), precum si in zinc – elementul care joaca un rol crucial in sanatatea grandelor suprarenale. S-a demonstrat ca in perioadele de stres, concentratiile acestor substante nutritive pot scadea serios.

 

  • Orezul brun contine carbohidrati cu absorbtie lenta, care pot declansa eliberarea in organism a unor substante care va dau starea de bine, serotonina si norepinefrina. Acesta va ajuta sa faceti fata mai bine stresului, imbunatatindu-va dispozitia si oferindu-va o energie sustinuta.

 

  • Algele. Serotonina si norepinefrina, hormonii care creeaza starea de bine a organismului, mai poti fi obtinuti din triptofan si L-fenil-alanina, aminoacizi prezenti in anumite proteine alimentare. Algele contin aproximativ 60% proteine si sunt derivate ale celor opt aminoacizi esentiali. Algele au un efect energizant asupra ficatului si faciliteaza eliminarea toxinelor, scazand astfel nivelul de stres din organism. Algele contin in realitate toate substantele cunoscute de om, inclusiv pe acelea care au un efect pozitiv asupra sistemului nervos. Ele furnizeaza substante nutritive esentiale, pe care stresul le consuma din organism.

 

  • Varza este o buna sursa de vitamine antioxidante A, C si E, care alunga stresul, beta-caroteni si seleniu mineral. Antioxidantii lupta impotriva efectelor nocive ale radicalilor liberi din organism, care au fost eliberati prin reactia la stres si in acelasi timp ajuta la transformarea triptofanului in serotonina, jucandu-si astfel rolul de a “ridica moralul”.

 

  • Migdalele sunt foarte bogate in magneziu, un element foarte bun pentru functia suprarenala, precum si pentru metabolizarea acizilor grasi esentiali. O concentratie mica de magneziu in organism poate fi asociata cu o stare de tensiune, anxietate, irascibilitate si insomnie. Migdalele reprezinta o sursa valoroasa de magneziu (de preferat este sa le inmuiati peste noapte, pentru a le digera mai usor a doua zi).

 

  • Fructele de padure. Murele au un continut foarte ridicat de magneziu si vitamina C. Nivelul scazut de vitamina C slabeste sistemul imunitar si va da o stare generala de stres si de epuizare. Toate fructele de padure contin surse valoroase de vitamina C: afine, coacaze, capsuni, zmeura, goji etc.

 

  • Semintele de susan. In perioadele de stres necesarul de zinc este mai mare, acesta fiind un element important si pentru metabolismul acizilor grasi si producerea de serotonina. Semintele de susan reprezinta o sursa bogata de zinc.

 

  • Castravetii. Vechea zicala englezeasca “fii rece ca un castravete” se bazeaza, de fapt, pe un adevar, datorita efectului sau calmant asupra sangelui si al ficatului. Cand ficatul este hranit cum se cuvine si nu este suprasolicitat, acest organ vital ajuta la echilibrarea hormonala, creste buna dispozitie, elimina stresul si da o stare de sanatate solida. Incercati sa beti suc de castravete si tulpina de telina.

 

  • Sparanghelul. In sparanghelul verde se gasesc multe dintre elementele regeneratoare pentru ficat, rinichi, piele, ligamente si oase. Sparanghelul este foarte bun si pentru formarea invelisului globulelor rosii si are un continut ridicat de glutationa, o enzima antioxidanta, care ajuta ficatul sa functioneze la un nivel optim. Orice aliment cu un efect pozitiv asupra ficatului are, de fapt, un efect pozitiv asupra dispozitiei dumneavoastra si asupra capacitatii de a face fata stresului.

 

  • Usturoiul. De-a lungul timpului, acesta a fost folosit pentru a trata racelile si guturaiul sau starea generala de epuizare; in zilele noastre insa, practica populara a fost confirmata de stiinta. Usturoiul contine o substanta detoxifianta, denumita alicina, care ii da usturoiului gustul si mirosul caracteristic. Cand scapati de toxinele care circula prin sistemul dumneavoastra, va simtiti mai putin stresat. Usturoiul mai poate avea un impact major si in scadearea tensiunii asociate cu stresul. Un puternic antibiotic, alicina are proprietati antivirale si antifungice, precum si scaderea colesterolului, tensiunii si cresterea bunei dispozitii.

 

  • Avocado. Aceste fructe contin 14 minerale, toate avand un rol in reglarea functiilor organismului si stimularea cresterii. Merita remarcata concentratia sa mare de fier si cupru, elemente utile pentru regenerarea globulelor rosii si prevenirea anemiei – una dintre cele mai des intalnite cauze ale starii de oboseala si ale incapacitatii de a face fata eficient stresului.

Aboneaza-te la Newsletter

Fii la curent cu cele mai noi stiri vegane.

Exploreaza mai mult

Rețete

Sos italian

Timp de preparare: 10 minute Dificultate: usor Portii: 2-3 portii Ingrediente: 5 catei usturoi 2 cepe 4 rosii 1 lg ulei masline 1 foaie dafin

Rețete

Sandvis de mere cu unt de arahide

Timp de preparare: 10-15 minute Dificultate: usor Portii: 2-3 portii Ingrediente: 300gr arahide crude decojite 1/2 lgt sare grunjoasa 3 lg ulei masline 3 mere

Ai nevoie de sfaturile unui Nutritionist?